Śniadania hotelowe pod lupą branży i gości w ogólnopolskim raporcie HRS

Po jakie produkty najczęściej sięgają goście na śniadaniu hotelowym? Co chwalą, a co chcieliby zmienić w porannym menu? Czy hotelarze są otwarci na zmiany? Odpowiedzi na te pytania przynosi raport HRS „Dane na talerzu, czyli pierwszy ogólnopolski raport o śniadaniach hotelowych”. To jedyna tego typu publikacja w Polsce.

Jak wygląda statystyczne hotelowe śniadanie? Najczęściej, bo aż w 95% podawane jest w formie bufetu śniadaniowego. Blisko połowa hotelarzy biorących udział w ankiecie zadeklarowała, że na ogólnodostępną ofertę śniadaniową składa się od 20 do 40 produktów. Według obsługi największą popularnością cieszą się jajka oraz kawa i rzeczywiście – ponad 88% gości przyznaje, że najczęściej wybiera dania z jajek. Chętnie wybierane są również kanapki, parówki i kiełbaski oraz sałatki – te potrawy wskazała ponad połowa ankietowanych odwiedzających hotele.

image002

Blisko 60% badanych spożywających poranne posiłki w hotelach poświęca na to od 15 do 30 minut, zaś 29% przyznaje, że na śniadania przeznacza więcej czasu – od 30 minut do godziny. Co według gości jest największą zaletą hotelowych śniadań? 50% badanych wskazuje duży wybór różnorodnych posiłków, natomiast 33% za duży plus uznaje brak konieczności brania udziału w przygotowaniu posiłku.

Branża reaguje na potrzeby gości

Co czwarty ankietowany odwiedzający hotele, pytany o najważniejsze cechy obsługi zajmującej się podawaniem śniadań, wskazał uprzejmy stosunek do gości. Ponad połowa badanych przyznała także, że najbardziej liczy się dla nich reagowanie na bieżące potrzeby gości związane np. z dokładaniem potraw.

Z badania wynika jednak, że hotelarze dostosowują swoje działania do potrzeb gości nie tylko w przypadku braków na bufetowych półmiskach. Większość przedstawicieli branży potwierdziła, że w oferowanym menu śniadaniowym przewidzieli propozycje dla: dzieci, wegetarian, wegan, osób nietolerujących glutenu lub laktozy. Niemal połowa ankietowanych zadeklarowała obecność produktów odpowiednich dla osób odżywiających się ekologicznie.

Co piąty ankietowany wskazuje preferencje i nowe potrzeby gości jako najważniejszy czynnik wpływający na zmianę oferty śniadaniowej. Dla blisko połowy badanych najistotniejszym bodźcem do ewolucji menu jest sezonowość składników, a dla 25% ankietowanych – potrzeba urozmaicenia jadłospisu.

Idealne śniadanie? Przygotowane jak dla siebie

Ten ostatni czynnik wybrzmiewa również z głosów gości, którzy pytani o to, co najbardziej nie odpowiada im w hotelowych śniadaniach, wskazali powtarzalność zestawów śniadaniowych (tak twierdzi 35% badanych). Blisko co czwarty ankietowany zwrócił uwagę na niską jakość produktów – szczególnie kawy, nabiału i pieczywa, a co piąty – na niewystarczające uzupełnianie brakujących potraw.

hrs

Co zatem doradziliby obsłudze ankietowani korzystający z usług hotelowych? W odpowiedzi na otwarte pytanie zwracano uwagę pracowników na uprzejmy stosunek do gości, przygotowywanie takich śniadań, jakie sami chcieliby jeść, oraz proszono o uwzględnianie indywidualnych próśb, dotyczących alergii lub specjalnych diet.

Poza opiniami gości i hotelarzy raport przygotowany przez firmę HRS przynosi też dane, które dopełniają obrazu hotelowych śniadań. Cena porannego posiłku w polskim hotelu stanowi średnio 14% opłaty za dobę hotelową w standardowym dwuosobowym pokoju. 87% gości decyduje się na opcję noclegu ze śniadaniem, natomiast ze śniadaniowego room service korzysta zaledwie 5% ankietowanych. Z ankiety wynika, że średnie roczne zużycie ulubionego napoju gości – czyli kawy – wynosi w badanych hotelach 211,2 kg.

Podczas trzytygodniowego badania na pytania ankietowe dla branży hotelarskiej odpowiedziało 270 hotelarzy (41% respondentów to dyrektorzy hoteli), natomiast kwestionariusz dla gości wypełniły 832 osoby.

Pełna treść raportu jest dostępna tutaj (http://www.hrs.com/pl/blog/raporty/sniadania-hotelowe-pod-lupa-hrs-pierwszy-taki-raport-w-polsce.html).

HRS Raport o śniadaniach hotelowych – zobacz!

INFORMACJA PRASOWA