Firmy – czy to duże korporacje, czy małe przedsiębiorstwa coraz częściej decydują się na podwyższanie kwalifikacji swoich pracowników. Wyszkolenie pracownika okazuje się jednak niemałym wydatkiem. Zanim więc potencjalne koszty nas zniechęcą warto poznać plusy i minusy szkolenia pracowników.

Inwestycja na lata

Warto pamiętać, że inwestując raz w szkolenie pracownika, koszt, jaki poniesiemy, w późniejszym okresie może nam się zwrócić kilkakrotnie. Nie oznacza to, że powinniśmy poprzestać na jednym szkoleniu. Systematyczność podnoszenia kompetencji pracownika, skutkuje wieloma pozytywnymi aspektami. Przede wszystkim zyskujemy skuteczniejsze działanie pracowników i oszczędność czasu, pracują oni efektywniej  i wydajniej. Dodatkowo wzrasta ich zadowolenie z pracy, czują, że się w niej spełniają. Systematyczne szkolenia zapobiegają wypaleniu zawodowemu pracowników, dzięki czemu dłużej zostaną oni w firmie, będą czuli przywiązanie do Pracodawcy, któremu przecież na nich zależy, bo inwestuje w podnoszenie ich kwalifikacji. Szkolenie jest dla pracownika, oprócz nagród finansowych, dodatkową motywacją do skutecznej pracy. Jest również udowodnione, że pracownik czuje się pewniej, kiedy oprócz aspektów finansowych, doceniany jest osobiście przez pracodawcę. A najlepszym sposobem okazania tego jest wysłanie go na szkolenie.

Kiedy szkolenie jest potrzebne

Oczywiście nie możemy doprowadzić do skrajności. Nie każde szkolenie przeznaczone jest dla każdego pracownika. Najlepszą okazją do zorganizowania szkoleń jest zatrudnienie nowych pracowników. Jest to oczywiste przedsięwzięcie. A o ile lepiej wyglądamy w oczach nowego członka zespołu, kiedy o zasadach pracy na danym stanowisku dowiaduje się nie od pracownika, który właśnie je zwalnia, tylko zostaje wysłany na profesjonalne szkolenie. Takie działanie podnosi w jego oczach rangę firmy, do której właśnie wkracza. Poza tym już na początku czuje, że dobrze trafił, skoro pracodawca na nim nie oszczędza. Wśród innych celów organizacji szkoleń należy wymienić: informowanie i prezentacja nowości (nowych technologii, produktów, usług), rozwijanie już nabytych umiejętności. Sytuacją, która również wymaga zorganizowania spotkania pracowników może być zmiana w strukturze własnościowej firmy. Na dobry początek wskazane jest, by nowy pracodawca zapoznał członków firmy ze swoją osobą, a także swoimi pomysłami.

Szkolenie, ale gdzie

Wiemy już, że szkolenie będzie, ale pozostaje pytanie, gdzie najlepiej je zorganizować. Miejsce to również aspekt, który wpływa w znaczący sposób na zadowolenie uczestników. Oczywiście może ono odbyć się w siedzibie firmy, jeśli pozwalają na to warunki. Jednak jeśli będą w nim uczestniczyć pracownicy z różnych zakątków kraju, to najlepiej wybrać miejsce dogodne dla wszystkich. Przy wyborze takiego miejsca warto kierować się wygodą uczestników, czyli dogodnym położeniem i łatwym dojazdem. Dobrym pomysłem jest organizacja szkolenia poza miastem, nad wodą lub w lesie, jednak należy przy tym pamiętać o komforcie uczestników. A na to na pewno wpływa wyposażenie sali, w której zazwyczaj spędzą oni kilka godzin dziennie. Ważne, by latem funkcjonowała w niej dobra klimatyzacja, a zimą solidne ogrzewanie. Dobre miejsce szkoleniowe posiada komfortowe zaplecze noclegowe, gastronomiczne i rekreacyjne. Jeśli szkolenie trwa więcej niż jeden dzień, dobrze pomyśleć o zorganizowaniu pracownikom czasu wolnego po całym dniu wykładów. Może to być uroczysta kolacja z DJ’em, lecz można także wykorzystać naturalny potencjał miejsca, w którym się znajdujemy – jeśli są to góry idealnym pomysłem będzie wyjście na narty czy sanki, z kolei nad rzeką – spływ kajakowy. Ważne, żeby koncepcja była zaskoczeniem dla pracowników, a ze szkolenia wrócili zadowoleni.