Umówiłeś się na spotkanie biznesowe i zastanawiasz się teraz, jak najlepiej się zachować, by zrobić dobre wrażenie i by zbudować pozytywne relacje z klientem? Musisz wiedzieć, że zasady savoir vivre w biznesie są bardzo ważne. Nie tyczą się tylko tego, jak posługiwać się sztućcami podczas firmowego lunchu, ale również obejmują dobre praktyki, które są kluczowe w budowaniu relacji z klientem.

W poniższym artykule zdradzamy, na co zwrócić uwagę i jakie zasady savoir vivre przyswoić sobie na dobre w głowie.

Dress code – spotkanie biznesowe

Jak ubrać się na konferencję, szkolenie czy spotkanie z klientem lub kontrahentem? Wielu z Was pewnie myśli, że to przecież wszyscy wiedzą, po co o tym pisać? Chcielibyśmy, żeby tak było 😉 Tymczasem na każdym evencie można spotkać osobę nieodpowiednio ubraną do sytuacji. Polówka zamiast koszuli? Podarte na kolanach jeansy zamiast eleganckich spodni w stonowanym kolorze? Zdarza się, oj, zdarza się! 😃 Zasady savoir vivre nie są jednak tak sztywne, jak mogłoby się wydawać. Nie musisz ubierać fraku, koszuli na spinki i spodni z kantem. Możesz pozwolić sobie na odrobinę oryginalności – zwłaszcza jeśli interesujesz się modą i wiesz jak to zrobić w schludny i stylowy sposób. Dotyczy to zarówno panów, jak i panie. Na spotkanie biznesowe kobiety mogą przyjść tylko w szaroburych garsonkach? Bzdura! Kobiety mają zdecydowanie więcej opcji do wyboru. Sukienki, spódnice, koszule, garnitury, a nawet spodnie (ale postaw raczej na te eleganckie, a nie na przetarte jeansy 😉).

No dobra, ale przecież savoir vivre w biznesie nie ogranicza się tylko do dress code’u. Budowanie relacji z klientem to znacznie, znacznie więcej zasad, o których należy pamiętać.

Jak prowadzić spotkanie biznesowe?

Przede wszystkim ważny jest plan. Nie musisz zanotować sobie punkt po punkcie, o czym masz rozmawiać. Czasem to wychodzi „w praniu”. Możecie trafić na osobę bardzo poważną, z którą o żartach nie ma mowy. Możecie też trafić na osobę, która do wielu rzeczy podchodzi z dystansem i nawet o najbardziej mogłoby się wydawać poważnych rzeczach będziecie w stanie porozmawiać w luźnej atmosferze. Ważne jest jednak, żebyś miał w głowie poukładane mniej więcej, jak całe spotkanie powinno przebiegać.

Na pewno zadbaj o spokojny i wyważony ton, a także o profesjonalne słownictwo. Mamy nadzieję, że nie musimy tego pisać, ale napiszemy tak na wszelki wypadek: zostaw wulgaryzmy w domu, jeśli takowych na co dzień używasz. Staraj się wpleść w swoje zdania profesjonalne wyrażenia, ale najlepiej takie związane z tematem i Twoją branżą. Używanie trudnych słów bezpodstawnie na nikim nie zrobi wrażenia. Staraj się mówić rzeczowo. Pomyśl, co dla Twojego rozmówcy jest najbardziej przydatne.

Pod żadnym pozorem nie przerywaj swoim rozmówcom! Trafnie formułuj wnioski.

Zasady savoir vivre – kto komu podaje rękę?

Savoir vivre uczono nas w szkole i we własnym domu. Jak trzymać sztućce, jak się kłaniać i kto pierwszy komu ma podać rękę. Savoir vivre w biznesie to rozszerzenie tych zasad o biznesowe środowisko. Przywitanie gości jest bardzo ważne, jeśli chcemy zrobić dobre pierwsze wrażenie. Pierwsza powinna ukłonić się osoba zajmująca niższe stanowisko. Z kolei rękę pierwszy podaje ten, kto jest wyżej w hierarchii.

O czym jeszcze należy pamiętać podczas kameralnego spotkania lub konferencji biznesowej?

Wszelkie spóźnienia są bardzo nietaktowne. Jeśli wiesz, że po drodze na konferencję mogą być korki, wyjedź odpowiednio wcześniej. Nawet kwadrans akademicki może być sporym nietaktem, bowiem w biznesie czas to pieniądz, czas jest kluczowy. Dotyczy to zwłaszcza spotkań organizowanych w dużych miastach. Chyba wszyscy wiemy, jak ciężko jedzie się samochodem przez taką Warszawę czy Kraków.

Wielu z nas jest uzależnionych od telefonów komórkowych. Przeglądamy strony internetowe i scrollujemy media społecznościowe. Nie chodzi nawet o prywatne pisanie ze znajomymi na Messengerze podczas konferencji biznesowej. Social media to praca wielu z nas, ale należy podczas biznesowych spotkań powstrzymać się od używania ich. Nawet ważne sprawy powinny poczekać do najbliższej przerwy kawowej.

Jeśli spotkanie odbywa się w restauracji czy kawiarni, warto wiedzieć, że nie zdejmujemy wtedy marynarki – zwłaszcza w eleganckim lokalu, np. w restauracji w hotelu 5-gwiazdkowym. W takich miejscach warto też pamiętać, że serwetę należy rozłożyć na kolanach, a wychodząc do łazienki odłożyć ją na poręcz krzesła lub siedzisko. To znak dla obsługi, że jeszcze nie skończyliśmy posiłku. Nie podnoście też sztućców z podłogi, jeśli przez przypadek Wam upadną. Zasada 5 sekund tu wcale nie działa 😉

Biznesowych zasad savoir vivre jest znacznie więcej. Dzisiaj opisaliśmy aspekty, na które szczególnie warto zwrócić uwagę. Mamy nadzieję, że artykuł okazał się przydatny.