3.11.2010
Euro 2012 szansą dla branży hotelarskiej

Konferencję, która odbyła się przy okazji Targów Regionów i Produktów Turystycznych "Tour Salon" poprowadził krajowy koordynator ds. zakwaterowania kibiców Rafał Rosiejak. Podczas swojego wykładu wyraził on nadzieję, że właściciele hoteli będą rozsądnie ustalać ceny za noclegi w czasie trwania mistrzostw. Według niego cena za dobę w hotelu trzy- lub czterogwiazdkowym powinna wahać się między 150 a 180 euro. Zdarzał się bowiem sytuacje, kiedy właściciele zbyt wysoko windowali ceny pokoi, co przyniosło skutek odwrotny do zamierzonego - brak gości.
- Na igrzyskach olimpijskich w Sydney średnia cena pokoju jednoosobowego w hotelu czterogwiazdkowym wynosiła 140 euro. Podczas igrzysk w Pekinie było to 160 euro, a na piłkarskich mistrzostwach świata w Republice Południowej Afryki - 170 euro. Z kolei na igrzyskach w Atenach w 2004 roku ta cena sięgała 250 euro i hotele świeciły pustkami. Greccy hotelarze po prostu "przegrzali" ceny. Uważam, że podczas EURO 2012 "jedynka" w hotelu trzy lub czterogwiazdkowym powinna kosztować w granicach 150-180 euro. Jest to kwota do zaakceptowania przez zagranicznych kibiców - mówił Rafał Rosiejak.
Jednak Euro to nie tylko możliwość zarobku dla miast, które są gospodarzami turnieju. Na napływ turystów powinny przygotować się również inne większe miasta, lub miejscowości położone w pobliżu organizacji mistrzostw.
- Kibice przyjadą również do nas autokarami, prywatnymi samochodami i chętnie zatrzymają się po drodze, z daleka od miast-gospodarzy EURO 2012. Ci, którzy wybiorą się do nas drogą lądową, zostaną u nas dłużej niż jeden dzień. Dlatego Kraków, który jest przecież atrakcyjnym miastem, też może liczyć na przyjazd wielu kibiców - podkreślił prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, Aleksander Pietyra.
Izba dla hoteli przygotowała dla przedstawicieli branży hotelarskiej projekt "Akademia Gościnności", który ruszył w kwietniu br. W ramach akademii odbędzie się 140 szkoleń finansowanych z Unii Europejskiej. Mają one dotyczyć obsługi klienta i odbędą się w siedmiu województwach. Projekt potrwa do lutego 2012 roku i, według szacunków, weźmie w nich udział nawet 1600 osób.
Akcje takie jak "Akademia Gościnności" dają szansę przygotowania się na nadchodzące Mistrzostwa Europy. Polska jest w komfortowej sytuacji, gdzie uczyć się może na błędach oraz sukcesach swoich poprzedników.