Mogłoby się wydawać, że aby konferencje albo inne spotkania biznesowe były ciekawe, przede wszystkim muszą dotyczyć interesujących zagadnień. Czy to jednak jedyny wymóg? Zdecydowanie nie! Równie istotne jest to, aby wszelkie treści były prezentowane w atrakcyjny sposób. Muszą oczywiście wyróżniać się wysoką wartością merytoryczną, a także odpowiednim sposobem przedstawienia. Zadanie to spoczywa na prelegentach, a więc osobach, które odpowiadają za przekazywanie odbiorcom wiedzy. Organizując więc różnorodne przedsięwzięcia, konieczne jest pamiętanie o tym, by prelegenci nie byli przypadkowymi osobami. Muszą się oni wyróżniać szeregiem konkretnych cech. Jakich dokładnie? I jak zostać prelegentem? A dodatkowo – jak dokładnie powinna wyglądać współpraca pomiędzy organizatorem wydarzenia a prelegentem? W tym artykule odpowiemy na te oraz inne pytania.

Prelegent – kim jest?


Jak już zostało wyżej wspomniane, prelegent to osoba, której zadaniem jest wygłoszenie prelekcji albo wykładu przed słuchaczami. Zwykle biorą oni udział w wydarzeniach biznesowych lub popularnonaukowych. Podczas ich trwania, prelegenci przedstawiają konkretne zagadnienia, jednocześnie dzieląc się ze słuchaczami własną perspektywą. Warto jednak dodać, że prelegent nie prezentuje subiektywnych opinii, a raczej buduje swoje wystąpienie na bazie pracy wielu badaczy. Można więc śmiało stwierdzić, że takie osoby odpowiadają za treści pojawiające się na danym wydarzeniu oraz za ich poziom merytoryczny.

By dokładnie zobrazować prelegent – kto to, należy dodać, że inaczej nazywa się go mówcą, prezenterem, a nawet krasomówcą. I choć prelegentów uznaje się za osoby współtworzące różnorodne wydarzenia, to jednak ich rola ogranicza się do odczytywania, albo precyzyjniej, prezentowania, przygotowanych wcześniej referatów. Nie da się ukryć, że jest to bardzo odpowiedzialne zadanie. W związku z tym więc wiele osób zastanawia się, ile zarabia prelegent. Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Zależy to od wielu czynników, takich jak np. skala wydarzenia, czas trwania wystąpienia czy doświadczenie prelegenta. Szacuje się jednak, że jedno wystąpienie na konferencji to zysk rzędu kilkuset złotych. A skoro wiadomo już, kim jest prelegent, to można zrobić krok dalej, zastanawiając się, czy każdy może nim zostać.

Cechy dobrego prelegenta


Organizacja konferencji wymaga przede wszystkim odpowiedniego planowania. Konieczne jest również poświęcenie wystarczającej ilości czasu na to, by sprawdzić umiejętności oraz doświadczenie prelegentów. Od tego bowiem, jacy prelegenci wystąpią, niejako zależy sukces całego przedsięwzięcia. Uznaje się, że dobry prelegent to osoba, która wyróżnia się szeregiem kompetencji miękkich. Na ich czele powinny się znaleźć: odporność na stres, pewność siebie, pozytywne nastawienie, odwaga oraz otwartość. Niezwykle istotna jest również siła przebicia oraz głos. Prelegent powinien prawidłowo akcentować i posługiwać się poprawnym językiem. Duża liczba błędów językowych w prezentacji niestety może spowodować duży niesmak wśród słuchaczy, przez co odbiorą go oni jako osobę nieprofesjonalną.

Prelegent powinien umieć przedstawić jakieś zagadnienie tak, by było ono po prostu interesujące. Nie z każdym tematem oczywiście można tak zrobić, jednak zawsze – niezależnie od tematu wystąpienia – miło słucha się osoby, która opowiada o czymś z dużymi pokładami pasji i zaangażowania. Osoba, która podejmuje się takiego zadania, musi również lubić ludzi i kontakt z nimi. I choć wydawać się to może oczywiste, to jednak zdecydowanie wymaga podkreślenia. W innym przypadku – gdy prelegent będzie odpowiadał z niechęcią na pytania uczestników eventu, to wówczas trudno będzie mówić o przyjaznej atmosferze. Ostatnia kwestia, która jest niezbędna, to oczywiście kultura osobista. Wystąpienie prelegenta, który posiada wszystkie wymienione cechy, ma bardzo duże szanse na pozostanie niezapomnianym! Konferencja z udziałem takich specjalistów nie obejdzie się bez echa w całej branży spotkań – w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Wynika z tego oczywiście wiele zalet – zarówno dla osób występujących, jak i organizatorów owego wydarzenia.

Jak współpracować z prelegentem?


Wiadomo już, że organizacja konferencji powinna być skoncentrowana nie tylko na znalezieniu odpowiedniego miejsca na event. Niemal równie istotny jest też dobór prelegentów. W związku z tym można się też zastanawiać, jak dokładnie powinna przebiegać współpraca z takimi osobami. Przede wszystkim konieczne jest zadbanie o interesujący plan wydarzenia. Konferencja musi być zaplanowana w taki sposób, by zachęcić potencjalnych prelegentów do współpracy. Drugą zasadą jest to, aby traktować prelegentów jako partnerów biznesowych. Nie da się bowiem ukryć, że to oni nadają wartość eventom. W związku z tym trzeba pamiętać, aby nawiązać współpracę z takimi osobami, które posiadają doświadczenie w branży. Każde zaproszenie na konferencję musi być dokładnie przemyślane. Bardzo ważne jest też dopełnienie wszelkich formalności. Organizator konferencji musi pamiętać o tym, by zawrzeć obustronną umowę z prelegentem, która będzie zabezpieczeniem dla obu stron.